פתגמים אכילים: יש הרבה דגים בים

פתגם זה הוא חלק מסדרת 'פתגמים אכילים' – פתגמים וביטויים בעברית הקשורים לאוכל, לאכילה ולבישול. לרשימת הפתגמים האכילים.

פירוש הביטוי "יש הרבה דגים בים" הוא שאין מחסור, יש שפע של חלופות. מקובל להשתמש בביטוי בתחום הרומנטי, לניחום מי שליבו \ ליבה נשבר: ודאי תגיע אהבה חדשה, יש הרבה דגים בים.

סביר להניח שמקור הביטוי בתצפיות של דייגים ותושבי החופים, שבמשך אלפי שנים נהנו משפע הדגים שהביא הים אל חכתם ורשתם. הוא קיים גם באנגלית: There are plenty of/more fish in the sea או, במשמעות דומה, Not the only fish in the sea – הוא \ היא אינם הדג היחיד בים. האתר Dictionary.com טוען שהביטוי נמצא בשימוש באנגלית מאז המאה ה- 16, אך אינו מביא כל סימוכין לטענה זו.

למרבה הצער, המצב, הברור לנו מאליו, של שפע דגים בים, עלול להשתנות בעתיד. ההתחממות הגלובלית גורמת לשינויים במערכות אקולוגיות רבות, ביבשה ובים. בשנים האחרונות מתועדים שינויים באורחות החיים של מיני דגים רבים: התחממות המים בבית הגידול הטבעי שלהם גורמת להם לנדוד לבית גידול אחר, קריר יותר. מחקר שפורסם בעיתון Nature ב- 2013, ומסכם ממצאים שנאספו בשנים 1970-2006, מדווח על שינויים בהרכב הדגה שנידוגה באיזורים שונים בעולם, עקב נדידה עקבית של דגים מהאיזורים הטרופיים לכיוון הקטבים, וכן למים עמוקים יותר. במקביל, דגים אשר בית-הגידול שלהם הוא בקרבת הקטבים מתמעטים והולכים.

הדייגים באיזורים הקרירים מוצאים יותר ויותר דגי מים חמים ברשתותיהם, ופחות דגי מים קרים. למשל, בחופי קולומביה הבריטית, קנדה, מוצאים היום יותר דגים שמקורם באיזורים חמים, כמו טונה ומקרל, מאשר בעבר, ופחות דגי סלמון. בדנמרק החלו לדוג דגי-חרב, שאופייניים לים התיכון.

ההסתגלות שעל הדגים לעבור בבית הגידול החדש שלהם היא לא תמיד פשוטה. לעתים המעבר לאיזור חדש, בו הטמפרטורה מתאימה לדג, מלווה בצורך להסתגל לסביבה שונה לחלוטין, שאינה בהכרח מתאימה לאורח החיים של אותו דג. למשל, דגי שונית עלולים למצוא את עצמם באיזור חסר שוניות.

נראה שללא שינוי דרסטי בהתייחסות ובטיפול בבעיית שינוי האקלים, אנו עלולים למצוא את עצמנו בעוד אי-אילו שנים עם פתגם אנכרוניסטי, שאינו משקף מציאות עגומה.

לקריאה נוספת:

Cheung, W. W. L. et al. Signature of ocean warming in global fisheries catch, Nature, 497, 365–368, 2013

פוסט זה פורסם בקטגוריה דגים, פתגמים אכילים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על פתגמים אכילים: יש הרבה דגים בים

  1. TFP הגיב:

    לצערי זה לא רק זה. גם שיטת הדיג בה תופסים בעיקר דגים צעירים ולא מבוגרים תורמת גם היא לחורבן הים.

כתיבת תגובה